Asystent
dydaktyczny w Zakładzie Ratownictwa Medycznego Śląskiego Uniwersytetu
Medycznego, koordynator przedmiotu „Medycyna Pola Walki” na kierunku
ratownictwo medyczne.
Doświadczony
ratownik medyczny, od kilkunastu
lat pracujący w zespołach ratownictwa medycznego.
Wolontariusz
w zespole ratunkowym Poland Emergency Medical Team PCPM.
Uczestnik misji
zagranicznych m.in. w Ugandzie, Palestynie, Tadżykistanie, Kirgistanie i
Gruzji.
Od kilku lat
współpracuje z Jednostką Wojskową Komandosów w Lublińcu, uczestnicząc w procesie
szkoleniowym żołnierzy-medyków z zakresu ratownictwa medycznego oraz symulacji
medycznej.
Instruktor ultrasonografii Point-of-Care oraz Crisis
Resource Management & Leadership w medycynie.
Ukończył
m.in. kursy z zakresu: Medical Simulation Instructor – advanced
course, Crisis Resource Management Course (Alpha Medical Concepts, Linz,
Austria), Combat Trauma Management - certyfikat
NAEMNT.
Odznaczony
Brązowym Krzyżem Zasługi za bezinteresowną działalność humanitarno-medyczną
podczas kryzysu migracyjnego związanego z wojną na Ukrainie oraz brązową
odznaką „Zasłużony dla Wojewódzkiego Pogotowia Ratunkowego w Katowicach”.
Absolwentka Wydziału Lekarskiego z Oddziałem
Lekarsko-Dentystycznym w Zabrzu SUM w Katowicach oraz studiów podyplomowych na kierunku
Medycyna Estetyczna w Górnośląskiej Wyższej Szkole Handlowej w Katowicach.
Od
2019 roku pracuje jako asystent dydaktyczno-naukowy w Katedrze Chirurgii
Stomatologicznej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.
Ukończyła
specjalizację z chirurgii stomatologicznej w Poradni Chirurgii Stomatologicznej
Uniwersyteckiego Centrum Stomatologicznego w Bytomiu.
Prowadzi badania
dotyczące alternatywnych metod leczenia połączeń ustno-zatokowych.
W pracy
zawodowej zajmuje się głównie chirurgią stomatologiczną i zabiegami
regeneracyjnymi z wykorzystaniem biomateriałów.
Autorka licznych publikacji
krajowych i zagranicznych.
Psycholog, ratownik i funkcjonariusz Państwowej Straży Pożarnej. Od wielu lat jest związana z edukacją służb ratowniczych, obecnie pracuje jako psycholog i wykładowca psychologii w Szkole Aspirantów PSP w Krakowie. Specjalizuje się w psychologii stresu, interwencji kryzysowej oraz funkcjonowaniu człowieka w sytuacjach ekstremalnych.
Współpracuje z Grupą Poszukiwawczo-Ratowniczą USAR Poland.
W swojej pracy łączy wiedzę psychologiczną z praktyką działań w trudnych i wymagających warunkach. Prowadzi zajęcia z zakresu psychologii dla przyszłych ratowników, ze szczególnym uwzględnieniem odporności psychicznej, komunikacji w sytuacjach kryzysowych oraz profilaktyki stresu pourazowego (PTSD).
Pasjonuje się psychologią kryzysu i ratownictwem.
Wierzy, że odporność psychiczna to nie coś, z czym się rodzimy – to coś, co można wytrenować. I właśnie tego uczy swoich studentów.
Funkcjonariusz Państwowej Straży Pożarnej, ratownik
medyczny, pielęgniarz oraz nauczyciel akademicki. Instruktor symulacji
medycznej i obsługi technicznej w Monoprofilowym Centrum Symulacji Medycznej na
kierunku pielęgniarstwo.
Redaktor naczelny magazynu " W Akcji".
Członek Rady ds. Rozwoju Zawodu Ratownika Medycznego Krajowej Rady Ratowników
Medycznych.
Doświadczenie
zawodowe zdobywał m.in. w Zespołach Ratownictwa Medycznego, Oddziale
Intensywnej Terapii i Anestezjologii czy izbie przyjęć.
Absolwent
studiów podyplomowych „Nadzór sanitarno-epidemiologiczny", "Materiały
niebezpieczne i ratownictwo chemiczne" oraz kursu instruktorskiegon„Advanced Hazmat Life Support".
Ukończył medyczny kurs kwalifikacyjny dla
ratowników medycznych jednostek podległych MSWiA, szkolenie Tactical Combat
Casualty Care oraz Combat Trauma Management.
Członek
zespołu odpowiedzialnego za opracowanie procedur z zakresu dekontaminacji
właściwej osób poszkodowanych oraz detekcji i identyfikacji czynnika
niebezpiecznego (CBRNE) w kontekście ratownictwa medycznego we współpracy z
Uniwersytetem Jagiellońskiim – Collegium Medicum podczas projektu pn.
„Wzmocnienie bezpieczeństwa w zakresie CBRNE – koordynacja i
standaryzacja".
W
swojej pracy dydaktycznej i naukowej zajmuje się zagrożeniami CBRNE/HAZMAT w
aspekcie ratownictwa medycznego oraz dekontaminacji osób poszkodowanych.
Jest
wykładowcą w ramach zajęć dydaktycznych, kursów i szkoleń specjalistycznych z
zakresu ratownictwa chemicznego oraz zagrożeń CBRNE realizowanych przez
instytucje odpowiedzialne za zapewnienie bezpieczeństwa publicznego oraz
uczelnie wyższe.
Prelegent konferencji naukowo-szkoleniowych i autor lub
współautor artykułów z dziedziny zagrożeń CBRNE/HAZMAT.
Ratownik medyczny HEMS w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym /2003-2021/, od 1998 roku Ratownik Górski w GOPR, Instruktor Ratownictwa Górskiego.
Absolwent Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, od lat łączy profesjonalne kompetencje medyczne z pasją do eksploracji gór i organizacji wypraw w miejsca trudno dostępne.
Doświadczony wspinacz/Himalaista – organizator licznych wypraw w góry wysokie całego Świata, reprezentant Kadry Narodowej Polskiego Związku Alpinizmu oraz członek projektu Polski Himalaizm Zimowy. Uczestnik Zimowej Narodowej
Wyprawy na K2 w 2018 roku.
27 stycznia 2018 roku był kierownikiem Zespołu, który przerwał zimową wyprawę na K2 by wziąć udział w akcji ratunkowej na Nanga Parbat, której celem była pomóc schodzącym ze szczytu Elisabeth Revol i Tomaszowi Mackiewiczowi.
Misja ta odbiła się szerokim echem w całym świecie wzbudzając uznanie nie tylko w środowisku osób związanych z górami. Jej uczestnicy zostali uhonorowani przez Prezydenta R.P. - Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz przez
Prezydenta Francji - Francuskim Orderem Narodowym Legii Honorowej, otrzymali również prestiżowe wyróżnienie American Alpine Club, jak i nagrodę Przeglądu Sportowego w kategorii „Wyczyn Roku 2018”.
Przedsiębiorca, właściciel Agencji Eventowej „More Than Explore”, podróżnik, fotograf i filmowiec.
Ratownik medyczny, starszy ratownik górski, ratownik wodny.
Wykładowca
akademicki, od lat związany z medycyną ekstremalną.
Były ratownik
zawodowy GOPR, obecnie ratownik ochotnik, uczestnik i kierownik akcji
ratunkowych w górach, w tym długotrwałych wypraw i akcji jaskiniowych.
Uczestnik wypraw wysokogórskich, w tym zimowych.
Posiada bogate
doświadczenie w prowadzeniu przedłużonej opieki nad poszkodowanymi w
terenie, zwłaszcza nad pacjentami w stanie hipotermii, gdzie kluczowe
jest utrzymanie funkcji życiowych w trudnych, poza szpitalnych
warunkach.
Od ponad siedmiu lat wykładowca Śląskiego Uniwersytetu
Medycznego, prowadzi zajęcia, kursy i szkolenia z zakresu stanów
zagrożenia życia w warunkach ekstremalnych, m.in. specjalistyczne
warsztaty USG w stanach nagłych.
Pracował w ZRM, SOR, dyspozytorni
medycznej oraz w Śląskim Centrum Chorób Serca, gdzie współtworzył
program eCPR. ŚCChS jest ośrodkiem leczenia hipotermii głębokiej dla
dzieci, oraz dorosłych, gdzie trafiają najcięższe przypadki wychłodzenia
organizmu.
Członek Rady ds. Rozwoju Zawodu Ratownika Medycznego pod
Krajowa Izbą Ratowników Medycznych.
Organizator i sędzia zawodów
ratownictwa górskiego, medycznego oraz ogólnopolskich zawodów
studenckich, a także autor procedur i zaleceń dla GOPR i szpitala.
Obecnie sam jest studentem studiów magisterskich z ratownictwa
medycznego.
Laureat międzynarodowych i ogólnopolskich zawodów
ratownictwa górskiego oraz medycznego niejednokrotnie zakończonego na
podium.
Ukończył liczne kursy z ratownictwa wysokościowego, wodnego,
śmigłowcowego oraz taktycznego.
Szkoleniowiec ratowników i lekarzy z
całej Polski, łączący praktykę z pasją przekazywania wiedzy w dziedzinie
ratownictwa górskiego i medycyny ekstremalnej.
Instruktor zaawansowany SERE (Survival, Evasion, Resistance, Extraction/Escape).
Absolwent kilku ciekawych kursów zagranicznych, m.in. Ranger, Pathfinder, czy Combatives Instructor
Uczestnik wycieczek krajoznawczych do Iraku i Afganistanu.
Instruktor strzelectwa, walki wręcz, wspinaczki.
Prywatnie dość denerwujący mąż, fanatyk figurkowych gier bitewnych, krav magi oraz dumny posiadacz psa rasy kundel.
Biolog, fizjolog.
Od blisko dwóch dekad wykłada fizjologię człowieka i wciąż sprawia mu to autentyczną frajdę.
Na swoich zajęciach łączy wiedzę akademicką z praktyką wyniesioną m.in. ze szkoleń dla operatorów-ratowników z Jednostki Wojskowej Komandosów w Lublińcu.
Tłumaczy, jak działa ludzki organizm w homeostazie, pod presją, w stresie i w warunkach skrajnych, czyli dokładnie tam, gdzie zaczyna się medycyna pola walki.
Stawia na jasne wyjaśnienia, konkretne przykłady i partnerską atmosferę, w której każdy może budować swoją wiedzę.
Pochodzi z
Górnego Śląska. Studia medyczne ukończył na Akademii Medycznej we Wrocławiu
oraz E.K. Universität w Tybindze.
Jego badania nad barierą krew-mózg
na Uniwersytecie Kentucky przyniosły mu stopień doktora w 2015 roku obroniony
na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach.
Rok później rozpoczął szkolenie
okulistyczne, które ukończył w 2020.
W następnym roku otrzymał tytuł
doktora habilitowanego i zdał egzamin Europejskiego Towarzystwa Okulistycznego
(EBO). Od 2011 roku był badaczem w wielu badaniach klinicznych od I do IV fazy.
Otrzymał stypendium Fundacji Kościuszkowskiej i był pracownikiem naukowym w
Massachusetts Eye and Ear, Harvard Medical School.
Został stypendystą komisji
Fulbrighta w Bascom Palmer Eye Institute oraz EuRetiny na Uniwersytecie w
Gandawie.
W 2025 roku został najmłodszym profesorem okulistyki w Polsce.
Głównym obszarem badań prof. Wylęgały jest obrazowanie okulistyczne zarówno
przedniego, jak i tylnego odcinka. Jest współautorem, kilku książek, kilkudziesięciu
artykułów i jednego zgłoszenia patentowego.
Lubi piesze wędrówki, skitoury,
pływanie i historię wojen napoleońskich.
Jednostka Wojskowa Komandosów (JWK) – elitarna jednostka specjalna w Siłach Zbrojnych RP, której żołnierze
działają tam, gdzie kończą się możliwości konwencjonalnych sił.
To zespół doskonale wyszkolonych specjalistów, przygotowanych
do realizacji zadań w najbardziej wymagających warunkach operacyjnych.
Doświadczeni w działaniach bojowych w najtrudniejszych warunkach –
od Afganistanu po Bliski Wschód – stanowią esencję nowoczesnego wojska.
Wykładowcy z ogromnym doświadczeniem praktycznym przekażą wiedzę,
której nie znajdziesz w podręcznikach – opartą na sprawdzonych
procedurach TCCC, realnych scenariuszach oraz wieloletnim treningu
i przygotowaniu operacyjnym. Dzięki ich zaangażowaniu studenci zyskają
dostęp do szkolenia na najwyższym poziomie – intensywnego, praktycznego
i maksymalnie zbliżonego do realiów współczesnych działań specjalnych.
To nie będzie teoria. To będzie rzeczywistość – przekazywana przez tych,
którzy doskonale wiedzą, co robią.